MASSAGE BLIJKT ZÉÉR GESCHIKT BIJ BURN-OUT KLACHTEN


Massage is de oudste vorm van medische zorg die we kennen
Massage ontspant, brengt de hartslag omlaag, brengt het stressniveau omlaag. Massage maakt anti-stresshormonen aan. Minder cortisol (stresshormonen) en meer oxytocine. Je kunt massage ook zien als (geleide) meditatie. Je lichaam en geest zijn namelijk met elkaar verbonden. Zoals stress spanning veroorzaakt in je lichaam zo kan massage je lichaam ontspannen en rust geven in je hoofd.


Maar wat is eigenlijk een Burn-out?
Stress is de voorloper van een burn-out. Als stress zich opstapelt, kan dit na een tijdje leiden tot burn-out of overspannen zijn. Een burn-out ontstaat dus niet zonder het hebben van stress. Een burn-out is een psychologische term voor het gevoel opgebrand te zijn.


Oorzaken
In een hectische en drukke wereld ontkomt bijna niemand meer aan stress. Alle input van werk, sociale media, mobile telefoons, relaties, het ‘moeten’ en presteren is er weinig ruimte meer voor rust. Geleidelijk aan raakt men bedolven onder druk. Zonder te realiseren van minder vaak meer is.

Gun jezelf ontspanning!
Iedereen weet het wel maar doe je het ook?
Tijd en geld zijn belangrijk maar zonder ‘jij’ zijn ze totaal onbelangrijk. Hoe belangrijk dit is merk je vaak als het al te laat is. Luister dus naar je lichaam en wacht niet tot het gaat schreeuwen.

Doe de stress-test

Herken klachten zoals:

Fysiek: pijn in je rug nek of schouders, misselijkheid, duizeligheid, verlies van libido, moe, slecht slapen, hartkloppingen, een drukkend gevoel op de borst, regelmatig verkouden zijn.

Emotioneel: piekeren, gevoel van eenzaamheid en isolement, depressief en sober, snel geïrriteerd, snel huilen zelden lachen, onverschilligheid

Mentaal: moeite met concentratie, piekeren, waakzaam, schrikachtig.

Gedragsveranderingen: meer of minder eten, meer medicatie innemen, niet kunnen ontspannen, onrustig zijn en geen energie hebben.


Herstel
Er zijn in de zoektocht naar herstel behoorlijk wat wegen naar Rome. Coaches, Therapeuten, Stress specialisten etc. hebben allemaal een eigen stappenplan dat in grote lijnen bestaat uit: het analyseren van oorzaken, het opbouwen van zelfvertrouwen, het beter in de gaten houden van je eigen grenzen en energieniveau.

Massage past in een gezond herstel.
Ontspanning is essentieel voor een gezond leven zoals eten en drinken.

Maak samen een stappenplan!

Bijvoorbeeld:
Neem elke week een ontspanningsmassage van één uur en merk wat dit met je doet.
Leer ontspannen en doorbreek de vicieuze cirkel van stress.